《異膚搔抓好困擾 中醫教吃對、保養好》–YAHOO!奇摩新聞

allison

優活健康網1.8k 人追蹤
2019年3月6日 下午12:00

(優活健康網記者林奐妤/採訪報導)數月前一名十幾歲的小女孩就醫,異位性皮膚炎病灶遍及四肢,範圍達30、40公分以上,皮膚表現紅、腫、癢,不只如此還流湯,搔抓導致床上都是血水與組織液。小女孩這樣的病狀已持續3、4年,媽媽帶著她四處就醫都未見明顯改善。經過中醫治療,病人認真配合內服及外敷用藥,治療1個月後症狀改善。

異位性皮膚炎病患體質大多偏濕 4類食物應忌吃

邱柏瑄中醫師說明,導致異位性皮膚炎的原因,除了民眾認知的「過敏」外,大部分和「環境」、「體質」、「生活習慣」都密切相關。環境而言,台灣地處海島型氣候,環境濕度高;內在體質而言,臨床經驗中異位性皮膚炎病患大多體質偏濕。造成痰濕體質的原因,一半來自遺傳,另一半來自生活習慣。例如愛吃冰、冷、烤、炸食物,以及熬夜、飲酒,都會加重體內濕氣的問題。

這些異位性皮膚炎患者須注意:(1)甜點、(2)帶殼海鮮、(3)冰冷食物如冰淇淋、冰咖啡、生菜沙拉,及(4)苦味食物如苦瓜,都是應忌吃或少吃的食物類型。至於保養食療,以中醫觀點,有助健脾利濕的食材包括薏仁、茯苓、山藥、百合,用於食療可保養腸胃,建議以上述食材搭配為藥膳,自己烹調燉煮也比外食更照顧健康;或加入茶包,成為日常飲用的保健茶飲。

中醫治療內服搭配外用 多採用青黛、黃蓮等中藥製劑

每位病患體質不同,就診中醫後將先進行全身性診斷,包括「問、聞、望、切」,確定體質與問題後,更能精準開立藥方。邱柏瑄醫師分享臨床經驗,內服中藥調理是必要的,外敷用藥則以病患情況而定。使用外用藥時,一般以病患個別體質為主,開立不同處方治劑,青黛膏、苦參膏、紫雲膏、黃連膏,都是中醫師治療異位性皮膚炎常開立的外用藥膏。

根據中醫文獻記載,中藥青黛性屬鹹寒、具有清熱解毒、涼血消斑作用,外用在皮膚炎上可幫助消除紅腫,例如蚊蟲咬傷、青春痘、濕疹、皮膚炎。現代醫學研究指出,青黛可調節皮膚角質細胞的過度增生,可應用於異位性皮膚炎。中藥黃連則具有清熱、解毒、瀉火等消炎作用,製成外用藥膏亦可對於皮膚的紅腫、消炎有調節的效果。

病況較嚴重病患 洗浴用品越天然越好

皮膚炎的病人本身皮膚脆弱,建議使用較天然、避免使用化工成分的用品。有些病友疑問是否可用手工皂洗澡?邱柏瑄醫師提醒,手工皂偏鹼性、對皮膚有刺激性,病況較嚴重的病患還是以清水洗浴即可;或是選擇針對異位性皮膚炎患者專用的洗劑,包括青黛、黃連等中藥製劑。

至於保養皮膚時,有些異位性皮膚炎患者偏乾、有些偏濕,要顧及病灶狀況,選用合宜的洗浴及保養用品。皮膚偏乾的患者,選用保濕品宜以油性成分較高為主;反之,皮膚較濕的患者,保濕品則宜用油性較低的保濕品。遇到皮膚炎病灶表現,病人或家長容易感到慌張。市面上針對皮膚問題用品琳瑯滿目,邱柏瑄醫師建議不要隨意買藥或保養品,找對合格醫師,才能正確治療、對症下藥。

新聞網址: https://tw.news.yahoo.com/%E7%95%B0%E8%86%9A%E6%90%94%E6%8A%93%E5%A5%BD%E5%9B%B0%E6%93%BE-%E4%B8%AD%E9%86%AB%E6%95%99%E5%90%83%E5%B0%8D-%E4%BF%9D%E9%A4%8A%E5%A5%BD-040000919.html

数か月前、10代の少女が診察を受けました。彼女は全身に広がる異位性皮膚炎の病変があり、その範囲は30cmから40cm以上にわたります。皮膚は赤く腫れており、かゆみがあり、ただそれだけでなく流れるような液体が出ており、掻きむしって出血してしまいます。このような症状は3年から4年にわたり続いており、中医療法を受けてから内服と外用薬の併用治療を1か月行った後、症状が改善しました。

中医師の邱柏瑄は、異位性皮膚炎の原因は「アレルギー」だけでなく、「環境」、「体質」、「生活習慣」とも密接に関連していると説明しています。台湾の湿度の高い気候や遺伝、アイスクリームや夜更かしのような生活習慣などが、体質を湿潤に導く可能性があります。

患者は甘いもの、殻付きのシーフード、アイスクリーム、アイスコーヒー、サラダ、苦い食べ物を避けるか減らす必要があります。中医の食事療法では、ハトムギ、茯苓、山芋、百合などの食材を使用することを勧めており、これらを煮込んだり茶パックに入れて健康茶として摂ることができます。

各患者の体質は異なるため、中医師は全身の状態に基づいて個別の処方を開始します。青黛膏、苦参膏、紫雲膏、黄連膏などの外用薬は、赤みや腫れの緩和、皮膚炎の調整に役立ちます。

皮膚炎患者にとっては、化学成分の少ない天然の製品を使用することをおすすめします。手作り石けんはアルカリ性が高く、症状が重い場合は水だけで入浴するか、専用の洗剤を選択することができます。皮膚の保湿に関しては、皮膚の状態に応じて、乾燥した皮膚には油分の多い製品、湿った皮膚には低い製品を選ぶことをお勧めします。

A few months ago, a teenage girl sought medical treatment for her eczema. The eczematous lesions covered her limbs, spanning an area of over 30 to 40 centimeters. The skin exhibited redness, swelling, itching, oozing, and scratching that led to bleeding. After enduring these symptoms for about 3 to 4 years, she underwent Traditional Chinese Medicine (TCM) treatment, including internal and external remedies. After a month of treatment, her symptoms improved.

Dr. Qiu Boxuan, the TCM practitioner, explained that aside from allergies, the causes of eczema are closely related to “environment,” “constitution,” and “lifestyle.” Factors such as Taiwan’s humid climate, genetic predisposition, and habits like consuming cold foods and staying up late can contribute to a damp constitution.

Patients are advised to avoid or reduce consumption of desserts, shellfish, cold foods, and bitter foods. TCM dietary therapy recommends using ingredients such as coix seed, poria, Chinese yam, and lily bulb. These can be cooked together or included in tea bags to create healthful herbal teas.

Since each patient’s constitution is unique, TCM practitioners tailor individualized prescriptions based on their overall conditions. External remedies like Qing Dai Gao (Indigo ointment), Ku Shen Gao (Sophora flavescens ointment), Zi Yun Gao (Purple Cloud ointment), and Huang Lian Gao (Coptis ointment) aid in reducing redness and regulating skin inflammation.

For eczema patients, it’s recommended to use natural products without chemical additives. Handmade soaps tend to be alkaline and for severe cases, patients can opt for simple water baths or use specialized cleansers. When caring for the skin, choosing moisturizers based on skin condition is crucial. Products with higher oil content are suitable for dry skin, while those with lower oil content are better for moist skin.